Jakarta

Lite bilder från Jakarta, vi kom hit väldigt sent i lördags så det vara bara att gå och lägga sig direkt. Igår tog vi en promenad och hittade till en väldigt fin och stor park där dom har ett monument som man kan gå upp i. Dock så var det extremt lång kö för att åka upp och eftersom det var minst 33 grader ute med strålande sol och inga moln så orkade vi inte vänta.

Jakarta är också en stor stad, men går inte alls att jämföra med Bangkok, det är mycket lugnare här och inte alls mycket turister. Sen är det svårt att veta hur mycket pengar man spenderar här eftersom deras valuta är konstig. Jag menar det är inte varje dag man går omkring med över 1 miljon (!!) i fickan (värd ca 670 svenska kronor) haha.

So far

Efter att ha rest runt en hel del de senaste veckorna ska det bli skönt att komma iväg till Bali imorgon, då vi ska vara där i sex nätter innan vi åker vidare till Singapore. Nu när vi har ett internet som faktiskt är bra så tänkte jag försöka ladda upp lite mer bilder så ni kan få se vad vi har sysslat med.

I Bangkok så åkte vi en båttur längs kanalen, gick på IMAX, gick på mängder av marknader och träffade pappa.

Pattaya

Äckligaste hotellfrukosten någonsin.

Vi gav Matthias hans 30års present när vi var i Pattaya, vi åkte buggy och fyrhjuling genom terräng och fint landskap en bit utanför staden. Matthias körde buggyn och jag satt med, och jisses vad blöta och smutsiga vi blev!! Helt nerstänkta, Micke klarade sig mycket bättre men han brände sig på armarna istället haha.

Bangkok

Så sjukt irriterande att jag skrev ett helt inlägg häromdagen om Bangkok och sen försvann det bara. Vi har nu lämnat Bangkok, kommit till Pattaya och har varit här i tre dagar. Idag ska vi checka ut och åka vidare mot Jakarta i Indonesien. Vi har gjort upp vår reseplan:

Jakarta - Bali - Singapore - Ho Chi Minh City - Bangkok

Sen åker Micke hem och då jag ska jag och Matthias försöka ta oss iväg till Kina.

Zoo

Lite mer blandade bilder från Melbourne, bland annat från när vi var på Zoo, tänkte passa på att ladda upp lite nu när internet på det här hotellet (vi bytte idag) är lite bättre än det andra. Matthias fyller 30 idag, så det blir nog att gå ut och fira ikväll, snart ska vi iväg till en marknad och se om vi ska shoppa billiga kläder och prylar. På tisdag åker vi troligen vidare till Pattaya, sen har vi inte bestämt hur vi ska göra,om vi ska till Singapore eller resa vidare på öarna i Thailand.

Melbourne

Den eviga kampen med att försöka blogga... internet är inte på topp när man är ute och reser. Lyckades ladda upp en bild från Melbourne, tror att det får bli bra så för det tar en evighet att ladda.
Dagarna flyger förbi, vi är nu framme i Bangkok, kom hit igår kväll, checkade in på hotellet och gick iväg och åt knäckebröds pizza med brie som smakade ussssch. Tidigt imorse åkte vi och hämtade Micke och vi har spenderat dagen med att gå väldigt mycket, åka båt och gå på IMAX.

Men tillbaka till Melbourne, tre dagar gick väldigt fort, hade kunnat stanna ett par till för att se lite mer av staden. Men vi hann fortfarande med en del, åkte pariserhjul, gick på zoo, åt god mat och kikade runt på stan.

Hotellet var inte det bästa, minsta rummet där vi knappt fick plats med väskorna, ruttet wifi OCH! det värsta var toalettdörren, en dragdörr gjord av glas som gjorde att det kändes som om man satt i samma rum och utförde sina behov. Hjälpte inte heller att personalen krånglade till det med betalningen också. Men på det positiva så var läget rätt bra och sängarna var sköna.

Känns konstigt att jag har sagt hej då till Australien igen, det har inte riktigt sjunkt in än. Och nu är jag åter arbetslös, ser inte framemot att behöva komma hem och söka jobb.

Goodbye

Hade en liten hej då fest igår, var riktigt roligt. Nästan lite för roligt då vi inte ens kom ut på krogen för vissa blev lite för förfriskade, haha.

Week in Paradise

Sista dagen i Surfers Paradise, tog ett dopp i poolen och sen har jag packat väskan. Imorgon åker vi till Melbourne i tre dagar innan det bär av mot Thailand.
Veckan har gått riktigt fort, men vi har hunnit med en hel del.

Roadtrip

I fredags hyrde vi bil och styrde en liten roadtripp till Byron Bay och Ballina, som ligger längs kusten ungefär 10 mil från Surfers Paradise. Vi åkte upp till fyren i Byron Bay, och vilken utsikt det var! Väldigt värt att hyra bil, fick se så mycket vi hade missat annars och det är väldigt fint längs vägarna också.

Fäääääääääääääääääääääärrdig

Har precis skickat in sista inlämingen i skolan och var inne idag och gjorde klart en online kurs om 'ansvarig servering av alkohol' (som man för övrigt bara kan använda i Queensland,hmm) eftersom jag lyckats missa den kursen när jag var hemma i Sverige i September. Om det inte hade varit för att jag var tvungen att göra den för att bli klar med mitt diplom så hade jag nog struntat i den. Men nu är allting klart i alla fall, har även gett dom min adress i Sverige så dom kan skicka hem mitt diplom och betyg.

Känns inte på riktigt att det har gått över sju månader sen jag började utbildningen.

Imorgon sticker vi till Byron Bay, det ska bli najs! Hoppas bara att vi inte blir vilse längs vägen dit, vi ska nämligen hyra bil. Håll tummarna för att vi lyckas hålla oss på rätt sida av vägen också!

Living the good life

Vi har det gött just nu, riktig semesterkänsla har det blivit, trots att jag fortfarande har en uppgift kvar i skolan. Hade sista dagen igår, var bara där för att ha göra ett rollspel och sen gick jag hem igen. Känns inte som om jag är klar på riktigt.

Vi har spendarat sista dagarna med att gå på lite promenader, och igår var vi iväg till Burleigh Heads och gick i deras national park där man har väldigt fin utsikt över Gold Coast. Vi fick även uppleva hur fort vädret växlar här, på morgonen var det spöregn, sen blev det en fin dag med sol och varmt. När vi satt i Burleigh och tog en paus och kollade på surfarna så gick det från kanonfint till ösregn och halvstorm på fem minuter. Såg även en bilolycka, där en bil klantigt nog körde in en lyckstolpe, som ramlade i backen ett par decimeter ifrån en annan bil, snacka om tur dom hade.

Idag var vi till stranden, och jäklar vad starka vågorna är här. Hade behövt ha på mig en baddräkt tro jag haha. Fick hålla i bikinin med allt jag hade för att den inte skulle följa med vågorna ut i havet. Matthas försöker nu att sluta röka för att cigaretterna är för dyra, hur länge tror vi att han kommer klara sig? Haha.

Price of a cigarette

Han är häääär.. Hämtade upp Matthias på flygplatsen igår, det är extremt konstigt att se honom här i Australien! Men också väldigt kul. Igår tog vi det lugnt, Matthias fick uppleva hur dyrt det faktiskt är här. Vi hade ett gott skratt åt kostnaden av cigaretter, speciellt eftersom att han inte förstod hur dyra(host175krförettpakethost) förren han hade betalt för dom. Minen på hans ansikte när han insåg priset var för rolig, haha.

Idag har vi varit iväg till ett shopping center och snart ska vi ta en promenad längs stranden.